Funktionell löpning

Från nybörjare till avancerad löpare – vi utmanar din kondition och funktion genom klok progression mot dina mål! Genom specifika styrke- och rörlighetsövningar och effektiva intervaller boostar vi din kondition utifrån just din nivå! När du tränar i våra löpgrupper ingår alltid en grundläggande träningsplan för att du ska utvecklas på bästa möjliga sätt!

 

Funktionell löpning

Utveckla din löpteknik och kondition med Fysrörelsen! Här får du löpspecifik rörlighets- och styrketräning,  löpteknik samt effektfulla intervaller som är en superboost för din kondition. Du höjer din tröskelnivå och ökar ditt VO2max. Upplägget passar dig som har sprungit en del och vill ta din löpning framåt och hålla för belastningen som löpningen innebär. Alla kan köra på sin nivå, vi utgår från ansträningsnivå/puls och jobbar på rundbanor.

En grundläggande träningsplan ingår där du får ytterligare 2 pass att köra på egen hand per vecka. Det ger dig regelbundenhet och en skonsam progression.

Funktionell löpning, BAS

Med en erfaren löpcoach och konditionsinriktad PT som ledare kommer du igång med löpning på ett riktigt bra sätt och lägger en stabil grund inom löpteknik och kondition. Den här gruppen passar dig som är nybörjare på löpning och vill få med dig grunderna. Även om du sprungit en del så är det här en grupp där du får värdefulla verktyg för fortsatt löpning.

Vi kör alltid på rundbanor eller samlade platser så ingen kommer efter och du kan hålla ditt tempo. Vi jobbar utifrån ansträningsnivå och puls så att du utmanas på bästa sätt utifrån din kapacitet. Konceptet innehåller också en stor dos löpspecifik rörlighet och styrka för att göra dig till en hållbar löpare.

En grundläggande träningsplan ingår där du får ytterligare 2 pass att köra på egen hand per vecka. Det ger dig fantastiska förutsättningar att utvecklas och bli en hållbar löpning, det är dessutom en dunderinjektion för ditt välmående.

 

TRÄNINGSPLAN INGÅR!  

I alla våra löpargrupper ingår en grundläggande träningsplan där du får ytterligare 2 pass att köra på egen hand per vecka. Det ger dig grymma förutsättningar att utvecklas och bli en hållbar löpare och hjälper dig med en sund progression och regelbundenhet samt att bygga hållfasthet i kroppens strukturer.

 

Vårt recept

till hållbar löpning

Vi vill att du ska utvecklas och få bättre kondition. Vi vill också att du ska hålla för belastningen som löpning innebär. Därför inkluderar alla våra löpgrupper styrketräning och rörlighetsövningar specifik för löpare samt en träningsplan som hjälper dig framåt.

Alla zoner

Vi pushar dig utifrån din nivå för en ökad kondition, höjd tröskel och ökat VO2max men är också noggranna att hitta balans. Alla pulszoner behövs i livet. Vi tar stor hänsyn till återhämtning och övrig belastning i livet. Har du gjort test över pulszoner så kommer du kunna arbeta utifrån det, annars utgår vi från upplevd ansträngningsnivå. Alla utgår från sig själva.

Utveckling

Oavsett om ditt mål är ett högt satt prestationsmål eller att orka mer i vardagen så behövs progression i träningen för att ta dig framåt. Våra träningsupplägg hjälper dig med en sund och balanserad träning som ger effekt och utvecklar dig.

Styrka & rörlighet

Ett effektivt sätt att få kroppen att må bra och att utvecklas skadefritt i löpningen är att ha god rörlighet och styrka, primärt i de rörelsemönster som löpningen kräver. I varje pass kommer du att få löpspecifik rörlighets- och styrketräning som hjälper dig åt rätt håll och som långsiktigt ger dig en bättre löpekonomi.

Praktisk info

Utrustning

Ett par löparskor och en positiv inställning räcker långt! Vi kör alltid på rundbanor eller en “samlad” yta så du kan lägga av dig överdragskläder eller en vattenflaska. Vid kallt eller blött väder rekommenderar vi alltid ett par handskar som är oömma, vi jobbar ofta med händerna i marken.

Nivå

All träning utgår alltid från att du kör på din nivå.

Betalning

Betalning sker innan första träningstillfälle och du får närmare information från tränaren från gruppen du anmält dig till kring betalningsförfarandet

Minsta antal

För att en bokningsbar grupp ska starta krävs ett minsta antal anmälda löpare om 8 personer per grupp.

Eget ansvar

Din hälsa är ditt yttersta ansvar. När du deltar i våra gruppträningskoncept så är det ditt ansvar att inte delta om du känner dig sjuk eller har en pågående infektion i kroppen. Om någon övning orsakar obehag eller smärta så prata med din tränare så att vi kan hitta en alternativ övning till dig.